Wednesday, May 30, 2012

AKU INGIN MENDOAKANMU IBU


Bismillahirrahmanirrahim...


Berada jauh daripada ibu membuatkan hati sentiasa diusik rindu. Saya merenung diri, menghitung setiap kebajikan yang telah saya lakukan. Melihat bakti apa yang telah saya curahkan pada ibunda. Kerdilnya diri, tidak banyak yang mampu saya lakukan. Hanya sekudus doa yang saya lantunkan usai solat menjadi hadiah setia menemani ibu walau di mana berada. Aku ingin mendoakanmu Ibu.... 



Ya Allah, rendahkanlah suaraku bagi mereka,
Perindahkanlah ucapanku di depan mereka,
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan lembutkanlah hatiku untuk mereka.

Ya Allah, berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya atas didikan mereka padaku dan pahala yang besar atas kesayangan yang mereka limpahkan padaku,
Peliharalah mereka sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah, apa saja gangguan yang telah mereka rasakan, 
atau kesusahan yang mereka derita kerana aku, 
atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku,
Jadikanlah itu semua penyebab gugurnya dosa-dosa mereka,
Meningginya kedudukan mereka dan bertambahnya pahala kebaikan mereka dengan perkenan-Mu ya Allah,
Sebab hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah, bila maghfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,
Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku,
Tetapi jika maghfirah-Mu lebih dahulu mencapai diriku,
Maka izinkanlah aku memberi syafa'at untuk mereka,
Sehingga kami semua berkumpul bersama dengan santunan-Mu
Di tempat kediaman yang dinaungi kemuliaan-Mu 
Ampunan-Mu serta rahmat-Mu.

Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki kurniaan Maha Agung,
serta anugerah yang tak berakhir
dan Engkaulah yang Maha Pengasih di antara semua pengasih.

  


Ini hadiah buat Ibunda daripada saya. Ibunda yang telah melahir, menjaga dan mendidik diri sehingga mampu melangkah gagah dengan kudrat sendiri. Bukan buku kecil ini hadiahnya, tapi pengaplikasian saya daripada buku ini yang akan saya hadiahkan untuk Ibunda. Selagi ada hayat, akan anaknda persembahkan setulus doa dan akhlak buatmu wahai Ibundaku.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...