Thursday, May 03, 2012

PBAKL '12



Segala puji bagi Allah, Tuhan Sekalian Alam. Selawat dan salam buat Junjungan Mulia Kekasih kita Ibnu Abdullah, Muhammad SAW. Selesai sudah satu agenda daripada sekian banyak acara tahunan yang ditunggu-tunggu. Menjadi salah seorang daripada pengunjung PBAKL merupakan acara yang tidak boleh dilepaskan. Melihat dalam konteks yang lebih jauh, saya memahami erti pencarian ilmu sebagai sebarang usaha yang dilakukan dalam memastikan kita mendapat serta memperolehi ilmu. Bagaimana cara dan kaedah mendapatkannya, itu terpulang kepada individu.

Sabda Baginda Rasul SAW; "Barangsiapa yang melalui suatu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya suatu jalan menuju ke syurga." (HR Muslim). Bertitik-tolak daripada sinilah, maka telah saya gagahkan diri sejauh bumi Melaka menempuh pelbagai perkara yang tidak menyenangkan dan memenatkan diri untuk bersama-sama dengan para pencinta ilmu dalam merasai hangatnya keinginan mendapatkan salah satu daripada perantara kepada satu-satu disiplin ilmu, iaitu ~BUKU~.

PBAKL kali ini memang cukup luar biasa dan meriah sekali. Selama 3-4 tahun berkunjung kes ini, tidak pernah saya dilemaskan dengan lautan manusia yang sebegini. Begitu juga, tidak pernah purse saya dinipiskan seperti kali ini. Alhamdulillah, ini menunjukkan mentaliti dan gaya hidup masyarakat Malaysia sudah banyak berubah. Baiklah... saya mahu kongsikan hasil selaman saya dalam lautan manusia tempohari.


 


Inilah hasil permusafiran seharian ke PBAKL '12. Saya seorang pembaca yang berspeed perlahan. Mengurut dada juga bila melihat susunan ini. Kata mereka yang bijak pandai; "Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca, kerana membaca itu sumber hikmah." Teraburnya susunan buku-buku ni... :)




Susun elok-elok sikit, baru nampak judul buku. Kata mereka yang bijak pandai lagi; "Orang yang tidak membaca sama buruknya dengan orang yang tidak boleh membaca." Kuatkan semangat, jom baca! :)





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...