Thursday, March 10, 2011

BUMI CINTA


Kuatkan ikatan tekad
angkat tinggi2 bendera harapan
berjalanlah menuju Allah
dengan sungguh2, tanpa lelah
jika rasa lemah menyerangmu
isi jiwamu dengan kekuatan al-Quran
libas nafsumu, jangan kasi ampun
nafsu selalu mengajakmu menuju kebinasaan.


Sudah lama mendapatkan Bumi Cinta. Sudah lama juga berusaha mengusaikannya dan begitu lama juga mengambil masa untuk mencoret setitip rasa tentangnya. Akhirnya jemari ini mula mendapat tingkah, menari2 kembali pada keyboard yang telah usang ini... heee..


Membaca Bumi Cinta karya kang Abik seolah2 tidak berada di bumi sendiri kerana latar ceritanya memang bukan di bumi sendiri..(^^). Bumi Cinta membawa pembaca terbang jauh ke Moscow. Bumi yang tidak basah dengan iman dan tauhid padaNya. Bumi yang kering dengan ghairah duniawi. Dapat saja karya ini, saya terus membayangkan watak yang macamana pula yang dibawa oleh Kang Abik lewat novelnya kali ini. Ternyata Kang Abik memang seorang yang berbakat luar biasa. Watak2 yang dibawa di dalam novelnya ternyata tidak pernah sama, berbeza semuanya antara satu sama lain.


Muhammad Ayyas telah diperkenalkan sebagai seorang graduan lulusan agama yang hidup di negara yang amat menjunjung tinggi seks bebas dan pornografi iaitu Rusia. Babak2 di dalamnya menceritakan tentang apa yang berlaku pada Ayyas yang mempertaruhkan iman dan kehormatannya demi memenuhi hasrat duniawi gadis2 muda Moscow yang kecantikan mereka tiada taranya.


Pada mulanya saya merasa kekok membaca kisah Ayyas. Saya berkira2, seharusnyalah saya merasa kekok kerana saya bukan dari kaum sejenis Ayyas, saya dari kaum lawannya. Kadang sesetengah perkara menjadi isu biasa pada saya, tetapi dibincangkan dengan serius dari kaca mata seorang lelaki yang bernama Ayyas. Dari itu saya terpaksa akur dengan jalan penceritaannya kerana saya yakin sememangnya itu merupakan sorotan dari pengalaman penulis sendiri sebagai seorang lelaki. Dan baru saya tahu, banyak sekali perbezaannya... (^^)


Sungguh Kang Abik tidak menulis dengan jiwa semata, tapi juga menulis dengan ilmu, dengan tadabbur, dengan pengalaman dan dengan pengkajian yang cukup mendalam. Punya nilai ilmiah yang tinggi walau melalui bacaan yang disebut sebagai novel, yang seringkali dianggap sebagai bacaan ringan sahaja. Bila membacanya saya seakan dapat merasakan sendiri secara terus bagaimana bentuk muka bumi kota Moscow, bagaimana budaya masyarakatnya, bagaimana rupa bentuk bangunan2nya dan hampir kesemuanya tentang Moscow bermain di layar mata saya. Dalam dimensi saya sendiri, sehingga hampir2 saya merasakan saya memang berada di bumi Moscow sendiri... (^^)


Namun bila berada pada bab terakhir novel ini, kita sudah dapat menjangkakan bahawa Kang Abik sengaja meninggalkan noktah yang tidak sempurna pada akhir kalimahnya. Mungkin mahu memberi ruang yang lebih luas pada idea2nya yang segar suatu masa nanti. Klimaksnya terlalu drastik dan tidak mendamaikan jiwa kita... Apa pun, karya ini adalah antara karya yang terbaik yang pernah saya miliki. Syabas dari saya buat Kang Abik, teruskan perjuangan... (^_^)



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...