Thursday, June 16, 2011

~USTAZAH PILIHAN~ TIDAK KENA PADA CARA

~Ustazah Pilihan~ merupakan sebuah program realiti TV yang terbaru akan muncul di Astro Oasis. Tujuan program ini tidak lain dan tidak bukan adalah untuk memamaparkan para muslimah yang akan dibentuk sebagai seorang muslimah yang sejati. Pendek kata, mana-mana ‘ustazah’ yang memenangi program realiti TV ini bakal dilihat seperti ‘bidadari dunia’, sempurna untuk hati seorang lelaki.


Bagi saya, program ini sama sekali tidak sesuai. Bukan kerana identiti syiar Islam tidak suka dipertontonkan, tapi menyalahi konsep seorang muslimah yang penuh dengan sifat al-Haya (malu) dan yang paling utama, kaum hawa ini merupakan fitnah terbesar di dunia ini! Apatah lagi dalam keadaan masyarakat kita yang berada dalam kejahilan sekarang ini.


Dari Usamah bin Zaid r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda “Tidak ada suatu fitnah (bencana) yang lebih besar bahayanya dan lebih bermaharajalela selepas wafatku terhadap kaum lelaki selain daripada fitnah yang berpunca daripada kaum wanita” (HR al-Bukhari, Muslim, Imam Ahmad, al-Tirmidzi, Nasa’i dan Ibnu Majah)


Saya yakin dan percaya bukan semua muslimah setuju dengan program sebegini. Bahkan bagi saya mungkin juga program ini akan terjatuh pada hukum HARAM. Apa yang HARAM? Aurat dah tutup, muslimah lagi tu. Oleh sebab kejahilanlah, maka masyarakat sekarang cukup dengan mempunyai pesepsi menutup aurat sudah memadai. Perkara yang HARAM adalah fitnah yang akan berlaku pada program ini, dan pada wanita-wanita ‘muslimah’ yang berada dalam program ini memandangkan tv bukan hanya ditonton oleh kaum hawa.


Namunpun begitu, saya bukanlah seorang ulamak mujtahid yang boleh menjatuhkan hukum, cuma saya mengkiaskan daripada hadis-hadis, dan apa yang ulamak sebut. Perhiasan yang dipertontonkan orang mengundang bahaya. Wajah, bentuk badan dan kadang-kadang kerana ciri ‘solehah’ yang ditonjolkan!.


Rasulullah SAW bersabda : “Seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah”. Allah pula berfirman di dalam surah Ali Imran, ayat 14 : “Dihiaskan bagi manusia itu dengan kesukaannya pada shahwat berupa wanita….”.

Dalam konteks ini, walaupun rancangan ini merupakan rancangan ‘Ustazah Pilihan’ pastinya segala aurat sudah ditutup bahkan mungkin lebih baik daripada itu. Namun sebenarnya rancangan ini sekaligus menjadi ‘santapan’ lelaki yang bermasalah hati. Muslimah bukan perempuan murahan. Tidak diperagakan menawan di hadapan lelaki ajnabi, bahkan mengenalinya sahaja cukuplah dengan nama. Rancangan ini bakal merosakkan hati-hati kaum lelaki hatta para ustaz, sekaligus mengundang fitnah yang terbesar.


Mat rempit memang tak tengok cerita macam ni, tapi ustaz-ustaz? yang muda mudi? yang asalnya berusaha untuk mengikut jalan Islam, menjadi pemuda pemudi yang soleh tapi disebabkan tipu daya yang berlaku sekarang..maka semuanya rosak binasa!


Cukuplah kalian menjadi muslimah di hadapan mata suami atau bakal suami kalian sendiri. Muslimah adalah perhiasan yang terbaik untuk suaminya. Perhiasan yang sangat cantik di dunia. Melihatnya sahaja walaupun dalam keadaan berpakaian penuh mampu mengundang syahwat dan nafsu. Bahkan bukan sahaja mengundang bahaya kepada dirinya sahaja dari segi keselamatan. Maklumlah, jika dah terkenal. Malahan mengundang bahaya kepada dirinya dari segi ‘title’ muslimah itu sendiri.


Silap hari bulan, suami perlu bersabar dengan peminat-peminat isteri, bukan terkenal kerana ketokohan, tetapi terkenal dengan kata-kata begini; “Eh.. Ini pemenang ustazah pilihan kan?”


Muslimah mulia dengan sifat malunya. Biarpun hari ini, ramai yang berkata perlunya muslimah bekerjaya, biar berdiri setanding dengan muslimin. Malunya muslimah itu sentiasa ditutupi dengan kesederhanaan.


Seorang muslimah sepatutnya sudah tahu had-had wanita bekerjaya. Jika sudah jadi peserta “Ustazah Pilihan”, kepandaiannya sudah pasti diujibakat dan dipertontonkan, kepimpinannya juga diujibakatkan dan dipertontonkan, tatasusila juga diujibakatkan dan dipertontonkan. Manakah dia rasa ‘malu’ yang seharusnya diberikan ‘keistimewaan’ itu kepada suami?


Program ini lebih mengundangan kepada maksiat dan fitnah. Sedangkan pada zaman Rasulullah SAW, Baginda sangat menjaga kemulian seorang muslimah itu. Sangat menjaga fitnah antara laki-laki dan perempuan. Bahkan dahulu setelah selasai solat jemaah di masjid, para jemaah muslimat akan keluar terlebih dahulu beredar pergi meninggalkan masjid dan kemudiannya baru diikuti dengan yang laki-laki.


Pada asalnya saya melihat, rancangan ini memang sangat bagus. Tapi apabila, television ini kita tidak dapat mengawalnya kerana yang lelaki juga turut menonton sama. Maka kaedahnya menjadi tidak sesuai. Cara syiar Islam cuba disebarkan tidak kena pada cara dan keadaan. Apa persamaan Imam Muda dengan Akademi Fantasia? Mereka ini diperkenalkan dipertunjukkan kehebatannya. Baiknya Imam Muda kerana Islam yang disyiarkan. Tetapi, apa beza Imam Muda dengan Ustazah Pilihan? Persamaannya adalah Islam disyiarkan,tetapi bezanya Ustazah Pilihan tetap tak kena pada cara. Ingat! Matlamat tidak sesekali menghalalkan cara.


Sebenarnya, seorang muslimah sangat mudah untuk memasuki syurga setelah berkahwin. Mereka hanya perlu menjaga 2 perkara;


Pertama: Melaksanakan kewajipan sebagai seorang Muslim dan meninggalkan larangan Allah SWT.


Kedua : Menjaga suaminya.


~ HASBUNALLAH WANI'MAL WAKIL, NI’MAL MAWLA WA NI’MAN NASIR ~


Diolah dari sumber: Klik

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...