Thursday, January 05, 2012

PEMUDA PUNK BANDA ACEH KENA RENDAM DALAM SUNGAI



Dengan mengenakan pakaian seragam polis, 65 pemuda punk itu berjalan dalam tiga barisan lurus. Mereka bergerak menuju ke dataran Kompleks Sekolah Polis Negara (SPN) Seulawah di Aceh Besar, Sumatera, Indonesia. Melangkah penuh disiplin, mereka kemudian duduk bagi mengikuti sesi kaunseling membina jati diri yang dikelolakan oleh Majlis Permusyawaratan Ulama (MPU). Di situ, mereka tidak dilayan sebagai pesalah sebaliknya digelar pelatih memandangkan mereka dikehendaki mengikuti sebuah modul pemulihan akhlak dan jati diri dalam tempoh tertentu.


Pada sesi itu, beberapa remaja kelihatan menundukkkan kepala sambil mengesat air mata. Selam 10 hari mengikuti kem motivasi diri itu, mereka diajar menguruskan kehidupan dengan lebih baik yang semestinya berteraskan agama Islam. Samada terpaksa atau atasa kerelaan sendiri, rata-rata komuniti punk Acheh itu mengaku menyesal atas kealpaan mereka selama ini.


Pada 10 Disember lalu, 65 remaja dan belia punk itu ditahan ketika mereka menghadiri konsert punk di Banda Acheh. Golongan punk umumnya tidak diterima oleh masyarakat Acheh. Malah, lelaki tidak dibenarkan menyimpan rambut panjang di wilayah yang melaksanakan undang-undang syariah itu apatah lagi membuat rambut tercacak.


RANTAI ANJING


Semasa ditahan kesemua mereka didapati memiliki elemen budaya liar punk. Kebanyakan mereka mempunyai tatu di badan, bertindik, memakai gelang anjing, berbaju compang-camping, berseluar ketat dan berambut trojan. Budaya sebegitu sememangnya tiada toleransi di Banda Acheh. Sejurus ditahan, mereka dikurung di dalam sebuah lokap. Pakaian, subang tindik dan rantai anjing mereka dibuang. Selepas itu, kepala mereka dicukur sehingga botak, manakala rambut perempuan dipotong pendek seperti polis wanita.


Pelatih lelaki juga diarahkan mandi beramai-ramai di dalam sungai



Daripada 65 orang yang ditahan, 30 daripadanya berasal dari Acheh manakala selebihnya datang dari wilayah lain di Indonesia seperti Lampung, Palembang, Jambi, Batam, Riau, Sumatera Barat, Jakarta, Bali dan Jawa Barat. Seorang remaja punk yang dikenali sebagai Riyan berkata, latihan membina jiwa yang dijalaninya di SPN sangat berguna. "Banyak perkara yang diajar kepada kami terutamanya mengenai disiplin dan peranan kami sebagai anggota masyarakat".


Pemuda punk yang telah dibotakkan kepala direndam di sebatang sungai di Banda Aceh bagi membersihkan diri mereka. "Secara peribadi, kini saya merasakan saya mampu untuk mengatur hidup dengan lebih baik. Lebih penting lagi, kami dididik untuk mendirikan solat lima waktu," katanya kepada portal berita tempatan. Pendapat Riyan itu disokong rakannya M. Fauzi. "Selain disiplin, kami didedahkan dengan latihan fizikal untuk menjaga kecergasan tubuh. Saya juga menghargai usaha kumpulan ulama yang datang ke sini untuk memberi kefahaman akidah kepada kami," katanya.


Selain suapan rohani dan jasmani, mereka perlu menjalani pemeriksaan kesihatans setiap hari. Hasil pemeriksaan mendapati tiga pelatih mempunyai gejala hepatitis dan seorang disahkan positif penyakit itu. "Jika ad pelatih yang tidak sihat, dia akan dikecualikan daripada mengikuti aktiviti fizikal," kata Fauzi lagi.


SYARIAH


Seorang pelatih perempuan, dikenali sebagai Sarah, 18, memberitahu, sepanjang berada di kem tersebut, dia menjadi lebih berdisiplin dan mendapat banyak pengetahuan agama. Dia yang dibesarkan dalam keluarga yang berpecah berkata, pengaruh kawan telah mengheretnya kepada budaya punk. "Saya sedar silap. Selepas keluar dari sini, saya mahu ke sekolah dan berazam menjadi anak yang baik," ujarnya.


Walaupun SPN bertujuan mendidik kumpulan yang telah rosak akhlak, masih ada pihak di Indonesia yang menganggap penahan itu sebagai satu pencabulan hak asasi manusia. Bagaimanapun, Gabenor Aceh, Irwandi Yusuf memprtahankan tindakan tersebut. "Mereka terbabait dalam gaya hidup yang bertentangan dengan undang-undang syariah yang dilaksanakan di Aceh. Didikan disiplin, akidah dan moral ini merupakan keprihatinan kerajaan tempatan dan bukannya pencabulan hak asasi," jelas Irwandi.


Menurut beliau, lebih 700 pengikut punk tinggal di Aceh. Mereka biasanya makan dan tidur di tepi jalan atau di tempat letak kenderaan.


Riak sedih remaja punk apabila rambutnya dipotong pendek oleh pihak berkuasa



Mereka tidak mempunyai pekerjaan bahkan tidak mendapat pendidikan di sekolah agama mahupun sekolah biasa. "Walaupun itu hak mereka, kerajaan perlu memikirkan masa depan mereka. Bolehkah mereka sekadar menjadi punk ketika muda? Bagaimana jika mereka gagal mendapat pekerjaan? Apa akan jadi pada mereka pada masa akan datang?" tanya Irwandi. Selepas tempoh latihan di SPN tamat, pihak berkuasa akan membantu pelatih terbabit mencari pekerjaan yang sesuai. Mereka juga diberi biasiswa bagi meneruskan persekolahan.


WAJAR


"Kami menahan mereka bukan disebabkan cara mereka berpakaian. Islam tidak melarang umatnya berpakaian seperti kumpulan punk. Ramai juga yang mengaitkan penahan ini dengan undang-undang syariah di Aceh tetapi ia sebenarnya tiada kaitan langsung," kata Irwandi. "Aceh merupakan satu-satunya wilayah di Indonesia yang melaksanakan undang-undang syariah. Malah, mahkamah syariah Aceh mempunyai bidang kuasa yang berbeza berbanding mahkamah syariah yang terdapat di wilayah lain. Perundangan syariah memang wajar dilaksanakan bukan sahaja di Aceh tetapi di seluruh Indonesia kerana 95 peratus penduduknya beragama Islam. Bahkan, Indonesia adalah negara yang mempunyai umat Islam terbesar di dunia," kata Ketua Komuniti Masyarakat Aceh Malaysia, Mansur Usman.


Mansur yang sudah 28 tahun berhijrah ke Malaysia menyifatkan penahan komuniti punk baru-baru ini sebagai wajar. "Punk adalah budaya liar yang mengancam sosiobudaya masyarakat Aceh. Sebelum pengaruhnya terus menular, ia perlu disekat. Sekurang-kurangnya kehidupan mereka masih boleh dibetulkan dan menjadi pengajaran kepada orang lain," ujarnya ketika ditemui di Kampung Baru, Kuala lumpur baru-baru ini.



Pemuda bertatu dididik supaya mendirikan solat secara teratur



Bukan untuk menzalimi, katanya lagi, undang-undang syariah dianggap pelengkap ke arah kesempurnaan Islam. Menurut peniaga makanan, Fida, 38, masyarakat Aceh menerima baik pelaksanaan undang-undang tersebut. "Sebelum ini, gadis bebas memakai pakain ketat dan tidak bertudung, begitu juga pergaulan lelaki dan perempuan. Namun, sekarang keadaan berubah. Mereka patuh kepada undang-undang kerana enggan dimalukan di khalayak umum," katanya yang pulang ke Aceh setahun sekali.



Sumber: kosmo

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...