Tuesday, December 06, 2011

BANGAU OH BANGAU




BANGAU OH BANGAU!
oleh : Hamzah Fansuri





Bangau oh bangau mengapa engkau kurus? Macamana aku tak kurus ikan tak mahu timbul
Ikan oh ikan kenapa tak mahu timbul? Macamana aku nak timbul rumput panjang sangat
Rumput oh rumput kenapa panjang sangat? Macamana aku tak panjang kerbau tak makan aku
Kerbau oh kerbau kenapa tak makan rumput? Macamana aku nak makan perut aku sakit
Perut oh perut mengapa engkau sakit? Macamana aku tak sakit makan nasi mentah
Nasi oh nasi mengapa engkau mentah? Macamana aku tak mentah kayu api basah
Kayu oh kayu mengapa engkau basah? Macamana aku tak basah hujan timpa aku
Hujan oh hujan kenapa kau timpa kayu? Macamana tak timpa kayu katak panggil aku
Katak oh katak mengapa panggil hujan? Macamana aku tak panggil ular nak makan aku
Ular oh ular kenapa nak makan katak? Macamana aku tak makan memang makanan aku, memang makanan aku







Begitulah lirik lagu ~Bangau oh Bangau~ yang kita selalu dengar dan nyanyikan ketika kecil. Mungkin sahabat semua tertanya-tanya kan, kenapa plak saya bercerita tentang lagu ni. Sebenarnya lagu nih dah lama tak dengar dan tak nyanyi, alih-alih masa kursus NLP tempoh hari, our coach Mr Rizal bercerita balik pasal lagu ni. Maka alkisahnya saya pun mahulah berkongsi sama pengajaran daripada lagu ini. J




Kursus NLP ni tidaklah nampak begitu executive seperti kursus-kursus lain yang tido bangun kat hotel mewah, tapi inilah kursus termahal pernah saya ikuti. Untungnya tak payah keluar duit, tidur di teratak sendiri pun tidak kisah, yang penting ilmu ni tak senang didapati di mana-mana. Itulah namanya exclusive kan?. Rugi lah pada sapa-sapa yang nama dah tercalon, tapi tak nak ikut. Hihihi... Ok2 ! Stop merepeking, and back to the topic bangau!




Apakah makna “bangau + ing = bangauing”? Ok, mari lihat! Mengikut lagu bangau oh bangau ni, kita dah diajar dan ditanam dalam diri sejak sekian lama tentang pemikiran suka menyalahkan sesuatu ataupun pihak lain. Kalau boleh saya katakan, ini adalah antara helah bela diri yang cukup ampuh sering kita amalkan dalam hidup samada antara sedar atau tidak. Percayalah! Kalau kita tak dapat buat sesuatu atau tak dapat sesuatu, banyak sekali alasan-alasan yang kita berikan. Situasinya tidak ubah seperti bangau yang beralih dari 1 pihak ke 1 pihak yang lain, saling menuding jari dan menafikan kelemahan diri sendiri. Jadi kata Mr. Mohd Rizal Hassan -Take Charge; STOP BANGAUing! Usah membangau lagi! Every moment is a choice, every choice is my choices, so, choose lah!!..






Apa yang boleh kita faham, lagu ini mengisahkan bangau, rumput, kayu, hujan dan lain-lainnya, yang masing-masing menyalahkan satu sama lain apabila terdapat kelemahan pada diri sendiri. Sikap salah-menyalahkan itu bermula daripada bangau sehinggalah berhenti kepada ular. Ular sahaja yang mengaku kesalahannya. Jika tidak, ada kemungkinan lagu atau kisah ini akan meleret-leret panjangnya. Pastinya, sikap salah-menyalahkan ini akan berterusan dan masalah tidak akan selesai.


Iktibarnya, kisah ini mengajar kita apabila berlaku satu masalah dalam masyarakat, setiap individu dari sekecil-kecilnya sehinggalah ke sebesar-besarnya (sama ada dari segi kedudukan atau pengaruh) sewajarnya melihat keupayaan, kelemahan, peranan, kemampuan serta upaya bertindak masing-masing. Tegasnya, setiap kita hendaklah melihat diri sendiri dahulu sebelum sewenang-wenangnya menuding jari. Kita perlu mencari apa yang salah, bukannya siapa yang salah. Apakah yang salah dan apakah sumbangan kita untuk menyelesaikan masalah tersebut? Walaupun masalah itu kecil, kita perlu membuat penyelesaian yang terbaik mengikut kemampuan dan pada lingkungan pengaruh kita. Ubahlah dan betulkanlah diri dahulu maka barulah kita akan berjaya membetulkan orang lain.


Secara sinisnya, ‘bangau’ hendaklah belajar menangkap ikan dalam keadaan rumput yang panjang kerana itu memang kerjanya. Jangan salahkan rumput yang panjang! Sepatutnya kalau ditanya, “Oh bangau, kenapa kau kurus? Bangau tak sepatutnya menyalahkan ikan tak timbul. Bukannya ikan yang perlu datang sendiri kepadanya. Bangau sendiri yang patut berusaha mendapatkan ikan itu. Begitu juga bagi lembu yang sakit perut, jangan disalahkan nasi yang mentah, kerana itulah risiko yang terpaksa ditanggungnya apabila makan tanpa usul periksa.


Akhir sekali, bagi mengatasi masalah budaya ‘Bangau oh bangau’ ini maka kita perlulah bersikap berani. Berani mengakui kesalahan dan kelemahan diri. Berani menanggung risiko akibat pilihan dan perlakuan kita sendiri. Dan kemudian berani pula untuk memperbaiki kelemahan itu dengan meningkatkan ilmu, kemahiran dan sikap kita terhadap sesuatu perkara. Di samping itu, kita juga perlu tahu akan kekuatan-kekuatan yang ada pada diri. Kita yakin pada kekuatan itu dan menambah serta mempertingkatkannya dari semasa ke semasa. Yakinlah setiap insan dilahirkan dengan keistimewaan masing-masing. Kita adalah unik dan terbaik dalam bidang-bidang tertentu. Kenali bidang itu dan terokailah dengan yakin. Bukankah bangau punya tengkuk yang panjang dan ikan mempunyai ketangkasan berenang dan menyelam? Dan dengan tengkuk yang panjang bangau boleh menyusup ke celah-celah rumput yang panjang dan dengan ketangkasan berenang dan menyelam ikan boleh timbul ke permukaan. Lihat pada apa yang ada, barulah kita bersyukur. Jangan dikenang apa yang tiada, nanti kita kufur.


Saya mahu berkongsi satu lagi maksud tersirat di sebalik lagu ini. Benar atau tidak, tak dapatlah saya sahkan. Apa pun ianya boleh diambil perhatian sama. Selain memaparkan sikap manusia yang suka menyalahkan orang lain, ia juga membawa maksud berikut;





Sesungguhnya bangau kurus itu ialah Islam yang putih bersih tetapi lemah. Ikan pula Umat Islam yang belum sedar. Manakala rumput yang panjang adalah kiasan bagi halangan yang menyukarkan rakyat bangun menentang kezaliman dan kemungkaran yang beraja. Kerbau yang tidak makan ialah perbandingan bagi ulama yang tidak menghalang atau membanteras kemungkaran dan kezaliman. Perut yang sakit pula diibaratkan kekuatan dan semangat ulama yang hilang atau hati mereka yang sudah rosak berpunca dari sogokan hasil rezeki yang tidak berapa bersih dan halal yang telah diumpamakan sebagai nasi mentah. Seterusnya persoalan mengapa nasi itu mentah dikaitkan dengan kayu api basah yang bermaksud punca kurangnya halal dan bersih rezeki para ulama ialah semangat Jihad yang telah ditinggalkan atau dalam kata lainnya telah padam kerana sikap manusia yang lebih suka mengharap rahmat bantuan langit daripada berusaha. Tepatlah perbandingan katak dengan manusia yang berteriak minta diturunkan hujan untuk menyelamatkan diri dari serangan si ular rakus kuffar Yahudi, Kristian dan gerombolan sekutunya yang sentiasa berusaha memusnahkan ketuanan dan survival Islam di muka bumi ini kerana telah termaktub dalam kata si ular, "katak itu memang makanan aku".








Rujukan;


1. ukhwah


2. genta-rasa

1 comment:

Anonymous said...

Sekadar pendapat peribadi..

Dalam situasi organisasi atau tmpt kerja..
adalah lebih baik kita kenal pasti masalah orang dengan cuba membantu..

Namun jika orang yang nak dibantu menggangap kita sebagai bangau..

maka tiada sebab lagi kita masih bersama dengan mereka..
kerana penambaikkan itu perlu dalam organisasi..

Bagi proses memimpin satu team tmpt kerja, kita mesti menerima pendapat dan cadangan orang yg dibawah.. mereka pelaksana kepada tugas yg diberi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...