Saturday, December 03, 2011

NEURO LINGUISTIC PROGRAMMING







STOP BANGAUING! Usah membangau lagi! Every moment is a choice, every choice is my choices, so, choose lah!!..




-Mohd Rizal Hassan, Take Charge-



Comelkan quotation kat atas tu.. :) Actually saya nak bercerita tentang kursus yang saya hadiri baru-baru ni. Tak pernah-pernah bercerita tentang kursus, tapi kali ni betul-betul rasa mahu berkongsi. Kursus ni kami pangil dengan nama “Kursus Menghalau Bangau” yang dikendalikan oleh “Penghalau Bangau”. hihihi.. Maaf ya, sebenarnya kursus nih dinamakan sebagai NLP (Neoro Linguistik Program), tapi kami panggil macam tu sebab dalam kursus ni selalu ditekankan supaya jangan bertabiat seperti yang ada dalam lagu bangau tu. Bagus sangat! Tapi nanti kita akan cerita semula tentang intipati dalam lagu bangau pada entry yang akan datang.

Berbalik pada cerita NLP tadi, sebenarnya saya nak cerita panjang-panjang dan secara detail pun tak reti juga. Tahu tak sebab apa tak reti? Sebabnya belum benar-benar mastery. Ilmu yang dapat hanya di hujung kuku saja, bahkan kalau boleh dikumpulkan dengan ilmu-ilmu lain, maka ianya akan jadi lebih sedikitlah. Tak sampai pun hujung kuku, kalau nak tengok mungkin kena pakai mikroskop. Hihihi...

Tahu tak yang NLP ni sebenarnya dapat membantu kita dengan izin Tuhan bagi mencapai apa yang kita hajati secara mudah dan senang. NLP juga adalah merupakan bahagian daripada ilmu psikologi dan kaunseling. Saya tak pernah belajar kaunseling, kecuali sedikit saja dalam kursus perguruan dulu dan melalui pembacaan saja. Jadi tak boleh hurai lebih-lebih, nanti salah... haru! Baca saja apa yang saya tampal ni ya.

APAKAH ITU NLP



NLP adalah singkatan daripada “Neuro Linguistic Programming”. NEURO ini dapat kita fahami sebagai proses berfikir, bagaimana kita menggunakan penglihatan, pendengaran, perasaan, rasa dan bau untuk memahami apa yang berlaku di sekeliling kita. Manakala , LINGUISTIC (bahasa) pula adalah bahasa yang kita gunakan bagi menyatakan, menerangkan, mengkategori dan menganalisa realiti yang kita hadapi. Hasilnya, ia akan mempengaruhi kita dan orang di sekeliling kita. Bahasa yang berbeza memberikan model pemikiran yang berbeza. Sementara PROGRAMMING pula adalah corak pemikiran dan gaya kita melihat serta memberikan respon terhadap sesuatu perkara. Kita mentafsir dunia ini berdasarkan kepada pengalaman dan ilmu, bagi mencapai keperluan kita. Kita mencipta tingkahlaku dan strategi tertentu untuk mendapatkan apa yang kita mahu. Kemudian kita menceritakan semula pengalaman itu, dan dapat mengulanginya semula.






DEFINISI NLP


Terdapat pelbagai definisi tentang NLP, ada yang menyebutnya sebagai psikologi ekselensi. Melalui teknik-teknik NLP seseorang berkemungkian untuk menjadikan dirinya tumbuh menjadi manusia yang cemerlang, daripada tidak tahu potensi dirinya yang tersimpan di fikiran bawah sedar menjadi sedar untuk mengoptimakannya. Selain itu, terdapat satu definisi yang cukup representatif untuk mamahami apa itu NLP. Coolingwood (2005) mendefinisikannya “NLP studies the way people take information from the world, how they describe it to themselves with their senses, filter it with their beliefs and value and act on the result”. Definisi Coolingwood ini menerangkan bahawa NLP merupakan pengajian tentang;

Bagaimana manusia mengambil informasi dari dunia sekitar melalui interaksi dan stimulus. Hasilnya, yakni sensing melalui apa yang ia lihat, dengar dan rasakan diolah oleh cortex, mengubahnya menjadi informasi yang tersimpan di fikiran. Apa yang tercatat dan tersimpan itu disebut representasi internal.

Bagaimana apa yang sudah direpresentasikan (gambarkan/bayangkan) itu dapat difahami oleh dirinya. Tentunya tingkat pemahamananya sangat subjektif –maka disebut subjective experience—sifatnya menurut tingkat pendidikan, kepercayaan/keyakinan,dan nilai-nilai subjektif lainnya. Di sinilah pentingnya peranan bahasa (linguistic). Apa yang kita alami dalam hidup ini tidak cukup untuk diri kita sendiri tetapi akan lebih bermakna bila dikomunikasikan dengan orang lain melalui bahasa.

Bagaimana hasil daripada pemahaman itu, atau bagaimana apa yang direprensentasikan ke dalam fikiran itu menjadi lebih bermanfaat untuk dirinya dan orang lain. Sebuah pengalaman, sebuah pemahaman subjektif bukanlah berakhir pada pemahaman itu sendiri, melainkan kebermanfaatan bagi dirinya dan orang lain jauh lebih penting. Sebuah pengalaman memasak misalnya kurang bermanfaat bila hanya disimpan dalam pikiran sebagai arsip. Namun apa bila dipraktikkan dan diambil tindakan (take action), akan menjadi lebih bermanfaat bagi dirinya dan orang lain.



SEJARAH NLP

NLP memulakan sejarahnya di Universiti California Santa Cruz pada pertengahan tahun 1970'an oleh Richard Bandler seorang pelajar sarjana dalam matematik/komputer dan psikologi serta Dr. John Grinder seorang pensyarah bahasa di universiti tersebut.
NLP bermula daripada tesis Richard Bandler bersama profesornya Dr. John Grinder yang mana Bandler ingin menjawab sebuah pertanyaan kenapa seseorang boleh berjaya sementara orang lain tidak? Setelah melakukan penelitian secara intens-sistematis, mereka menemukan sebuah jawabannya. Ternyata, orang-orang sukses dalam meraih keberhasilannya memiliki perilaku yang nyaris sama dalam hal strategi-strateginya. Kesemua strategi itu akhirnya dapat dikodifikasikan dan dimodelkan yang pada gilirannya dapat ditiru (dimodel) oleh orang lain yang ingin sukses.

Pada awalnya mereka melakukan tiga pencontohan ke atas individu yang cemerlang dalam bidang masing-masing iaitu Milton Erickson (seorang pengamal perubatan dan pakar hipnosis), Virginia Satir (pakar terapi keluarga), dan Fritz Pearls (pakar psikologi gestalt).

Pendekatan mereka adalah pragmatik dan berorientasikan hasil dari berteori sahaja. Richard Bandler menyifatkan NLP sebagai satu proses untuk membantu manusia menggunakan otak mereka dengan lebih berkesan itu menjalankan otak mereka dari membiarkan otak menjalankan mereka. Pakar-pakar dan pemaju NLP mentakrifkan NLP mengikut pandangan perspektif mereka masing-masing:

“NLP adalah satu sikap dan kaedah yang meninggalkan jejak di belakangnya” .......... Richard Bandler.
“NLP adalah strategi pembelajaran pantas (accelerated learning strategy) untuk menjejaki dan menggunakan corak-corak di dalam dunia” .......... John Grinder.
“NLP adalah apa juga yang dapat menjayakan sesuatu” .... Robert Dilts

APLIKASI NLP

Anthony Robbins menggunakan NLP dalam kerjayanya dari “jualan ‘zero’ hingga menjadi pakar motivasi terbaik dunia. Malahan Tony Robbins menggunakan NLP untuk meningkatkan prestasi permainan tenis Andre Agasi untuk bangkit semua menjuarai kejuaraan dunia selepas prestasinya menurun beberapa waktu.

Buku-buku terkenal tulisan Anthony Robbins iaitu "Unlimited Power" dan "Awaken The Giant Within" secara khususnya memperihalkan bagaimana teknologi NLP boleh digunakan dalam mencapai apa juga yang kita mahu. Walaupun beliau menukarnya kepada satu akronim yang baru iaitu NAC (Neuro Associative Conditioning) hakikatnya apa yang dipaparkannya adalah berlatarbelakangkan NLP.

BAGAIMANA NLP DAPAT MEMBANTU SETIAP INDIVIDU

Selagi setiap manusia yang dipanggil insan masih lagi mempunyai apa sahaja kemahuan atau keinginan maka sesukar dan sesulit mana pun kemahuan tersebut NLP dapat membantunya untuk mencapai keinginan tersebut. Dua soalan utama NLP iaitu "Apakah yang saya mahu?" adalah sebagai penunjuk arah tuju dan kompas bagi sesuatu destinasi keinginan. Ini disusuli dengan pertanyaan "Bagaimanakah saya dapat mencapainya?" yang merupakan soalan proses dan kaedah serta rancangan dan tindakan untuk mencapai matlamat tersebut.

Oleh kerana semua tindakan merupakan perlakuan yang dicerna dan dikendali oleh minda maka apa juga program serta skrip yang kita jana bentuk dan jana dalam minda akan mempengaruhi hasil yang diperolehi. Komunikasi dari minda kepada motor yang mengawal saraf dan otot yang mengendali tindakan penting bagi mendapatkan sesuatu. Disinilah peranan bahasa dalam menghubungkan neuro atau saraf kepada otak. Skrip yang kita bina menjadi baris-baris atau 'kod-kod seperti dalam program komputer. Setiap baris menghasilkan sesuatu. Jika baris itu dapat ditukar dan digantikan maka pastinya hasil yang diperolehi juga berubah dari sebelumnya.

Oleh sebab penggantian inilah ia menghasilkan sesuatu dengan cepat sekali. Trauma dan fobia dapat diubah dalam masa yang pendek. Apabila skrip "ketakutan" atau "kebencian" diubah dalam minda maka hasilnya juga berubah. Tiada lagi ketakutan atau kebencian. Kod ketakutan atau kebencian sudah digantikan dengan kod lain. Dan saraf serta otot yang menimbal balas akan mengikut arahan minda yang baru melalui koding yang baru. Ianya nampak amat abstrak tetapi kaedahnya penuh dengan tatacara dan konsep saintifik yang dapat dibuktikan. Hasil yang diperolehi adalah bukti yang paling nyata. Maka jika anda inginkan sesuatu yang masih elusif atau bagaikan mengejar pelangi petang maka kaedah NLP pastinya dapat membantu anda.

Kesimpulannya NLP sangat peduli dengan “acting on the result”, bukan hanya sekadar memahami dunia di sekilingnya, melainkan bagaimana semua pengalaman yang kita miliki menjadi kekuatan, menuju manusia cemerlang. Maka tidak hairanlah kalau para ahli NLP menyebut NLP adalah program fikiran menjadi kenyataan, from mind to real. Singkatnya, bagaimana sebuah program fikiran benar-benar terwujud sehingga menjadi perilaku cemerlang.

Bagi mendapatkan huraian dan penerangan yang lebih detail lagi bolehlah juga merujuk kepada penjelasan NLP mengikut wikipedia di alamat ini ; NLP

Seterusnya mari kita sama-sama menonton beberapa video tentang NLP yang digunapakai oleh Darren Brown seorang yang Mastery dalam bidang ini.





















Alhamdulillah, mudah-mudahan sahabat pembaca beroleh sedikit maklumat melalui penjelasan ini. Kata En Rizal lagi, “Saya hanya menyampai dan mengajarkan ilmu ini pada tuan puan sekalian, selebihnya baik atau buruk dan bagaimana hendak menggunakannya dalam hidup, terserah sendiri.” Terima kasih banyak-banyak pada En Mohd Rizal Hassan ~Penghalau Bangau~ atas ilmunya. Saya telah berjaya dipasak oleh beliau barangkali !!










RUJUKAN;



http://www.take-charge.com.my/


http://mus-mindasukses.blogspot.com/2011/04/memahami-apakah-itu-nlp.html


http://www.akademinlp.com/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=139:apa-itu-nlp-bahagian-1&catid=1:apa-itu-nlp-content


http://sapadunia.wordpress.com/2008/07/24/apa-itu-nlp/



1 comment:

Neo Nlp Indonesia said...

Artikelnya sangat bermanfaat. kalau ingin lebih dalam lagi dalam mempelajari NLP coba ikuti pelatihan
NLP SURABAYA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...