Thursday, October 16, 2008

Ayat-ayat Cinta


Sebenarnya dah lama saya menyimpan hajat untuk bercerita tentang satu kisah. Kisah tentang cinta, kisah tentang ketabahan hati dalam meraih cinta, kisah dalam ayat-ayat cinta. Saya telah berjaya mendapatkan dan mengusaikan bacaan novel ayat-ayat cinta pada Julai 2007. Namun tak berkesempatan untuk mengulas sinopsis dan kelebihan serta kekuatan novel ini pada pandang sisi saya.

Setelah lama waktu berlalu, hasrat ni terkubur macam tu je. Namun dalam bulan Julai 2008 yang lalu, ada kawan bagi cd filem ayat-ayat cinta pula kat saya. Lepas jer nonton, terus rasa membuak-buak jiwa ni untuk menulis sesuatu tentang kisah ni yang majoritinya digila-gilakan oleh teman sekuliah waktu tu.

Dalam mencari-cari dan menggelintar enjin youtube, terjumpalah plak komen penulisnya tentang filem ni. Syok pula dengar kegigihan pak ustaz dalam memperjuangkan dakwah melalui mata pena ni. Nampak-nampak secara kasar dan luarannya tu dah berjaya dah dakwahnya. Nilai-nilai keislaman yang diketengahkan dalam ayat-ayat cinta dah dapat diterima dan meresap dalam qalbu peminatnya. Daripada pemerhatian saya, peminat cerita ni tergolong daripada pelbagai peringkat umur, kelas dan latar belakang sosial. Bermula daripada pelajar peringkat menengah dan universiti, orang dewasa, ahli akademik, profesional, sasterawan dan pelbagai lagi.

Namun sekali lagi dek terbeban dengan tugasan harian yang begitu mengejar dan mendesak, hasrat untuk mengomel tentang ayat-ayat cinta sekali lagi terkubur. Sampailah akhirnya filem ni ditayangkan kat tv sempena hari raya aidilfitri yang lalu. Saya ingat lagi tarikhnya, 10 Oktober. Macamana boleh tak ingat, tiap-tiap hari saya dan adik-adik dok menghitung hari untuk tonton citer ni. Masih tak puas walaupun dah tengok cd sebelum ni, dan dah save dah pun dalam 1 folder special kat komputer riba.

Bila balik kat ofis lepas raya, meluap-luap lagilah hasrat saya yang masih terbengkalai tu bila asyik dengar kawan-kawan dok bercerita pasal citer ni. Saya memasang telinga dari jauh je, tiap butir bicara yang keluar daripada mulut diorang saya iringi dengan senyuman penuh makna. Diorang takkan faham, hanya saya jer yang mengerti..hehehe.

Lebih daripada tu, apa yang saya tengok semua kawan-kawan yang terkena pukauan ayat-ayat cinta ni dok sibuk pakai ring tone ayat-ayat cinta untuk handset diorang, buat wallpaper untuk desktop diorang, jadikan lagu latar untuk blog, friendster, tagged dan banyak lagi lah. Kadang-kadang nak tergelak plak saya bila mengenangkannya balik. Saya yang dah rasa macam terkena gak pukauan ayat-ayat cinta ni pun tak adalah sampai macam tu sekali.

Apa-apa pun akhir sekali saya nak ucapkan tahniah lah banyak-banyak untuk Kang Abik dan pengarah filem ini yang berjaya menyentuh jiwa peminat semua baik di Indonesia, Malaysia atau mana-mana jugalah. Bagi semua pejuang-pejuang dakwah melalui mata pena, teruskan perjuang kalian, jangan sesekali meletakkan tanda noktah pada perjuangan ini.

Alhamdulillah juga, akhirnya saya dapat bercerita sedikit sebanyak tentang ayat-ayat cinta. Walaupun belum bercerita tentang ayat-ayat cinta sepenuhnya, tapi oklah juga dapat bercerita tentang kisah di sebalik ayat-ayat cinta.


AY : Kalaulah saya dapat ikut jejak Kang Abik, kan bagus…….

3 comments:

I.N.T.A.N said...

salam,
ke hadapan cik ainulyaqin,
maaf kerana menyampuk di sini tanpa kebenaran.
sy terjumpa blog cik ainul sewaktu mencari artikel tentang kepentingan menuntut ilmu di google.

bila melihat blog cik ainul, sy jatuh hati. damai. indah. saya suka..

sy sgt sukakan juga webstat itu..ada bunga2..warna pink..so swiiit..bagaimanakah supaya blog sy juga bisa mempunyainya?bisakah cik ainul mengajari sy?

maaf krn meminta-minta2...

-intan najua-

Ainulyaqin said...

Salam...
Ya, ngak ngapa kok,
ngak repotinlah..hehehe..
senang jer cik intan...
ambik layout, pastu add gadget,
pilihlah gadget picture@something..
saya guna tu picture....
then pilihlah picture apa yang
cik intan suka...
Dah siap..
ok...selamat mencuba..!!!

文章 said...

餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 水晶 長灘島 長灘島旅遊 長灘島景點 長灘島必買 婚禮顧問 婚禮顧問 花蓮民宿 花蓮民宿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...