Sunday, November 04, 2007

Di Bawah Lindungan Ka`abah




Di Bawah Lindungan Ka`abah





Alhamdulillah setelah sekian lama menyimpan hajat untuk menyelami novel tua karangan Pak Hamka ‘Di Bawah Lindungan Ka`abah’, akhirnya saya diberi juga kelapangan waktu dan sempat merasai serta menjiwai suasana yang digambarkan dan disampaikan melalui genre penulisan. Gaya penulisan seorang ulama dan pembimbing masyarakat ternyata jauh berbeza dengan karya-karya seni biasa, di situ tampak satu kelainan serta memiliki ciri-cirinya yang tersendiri. Oleh sebab itu, tidak hairanlah bahawa novel ini mampu menjangkau usia 71 tahun setelah diterbitkan pada tahun 1936 Masihi. Satu usia yang cukup panjang, namun ianya masih boleh diterima oleh masyarakat, dan masih kuat untuk berjalan seiring dengan novel-novel baru yang lain. Begitu juga halnya dengan karya beliau ‘Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck’ yang telah saya usaikan penghayatannya lewat tahun 2003, 66 tahun selepas penerbitannya. Jika diberikan kesempatan, InsyaAllah akan saya cuba sinopsiskan isu yang dimuatkan oleh beliau dalam novel berkenaan.

Novel ‘Di Bawah Lindungan Ka`abah’ ini memulakan pengembaraannya dengan memaparkan warkah yang diutuskan dari Mesir.

Sahabat!
Sudah saya terima surat sahabat yang terkirim dalam bulan yang lalu. Mula-mula saya sangat bersedih hati sebab semenjak kita bercerai di Jeddah, tak pernah saya menerima surat lagi daripada engkau. Tetapi setelah surat itu saya terima saya baca, hilanglah sedih dan duka saya, nyata bahawa engkau tidak melupakan saya.



Maksudnya engkau terangkan itu, sangat saya setujui, itulah suatu maksud yang baik, sebab itu adalah suatu hikayat dan kejadian yang mendukakan hati dan merawankan fikiran, yang kerapkali benar terjadi di dalam lingkungan belia-belia kita.



Saya setuju maksud sahabat itu, pertama adalah karangan yang engkau maksudkan itu, akan ganti bingkisan (persembahan) kita kepada orang-orang yang menjadi korban itu, hantaran kepada arwah mereka yang suci; kedua ialah untuk menjadi cermin perbandingan orang-orang yang hidup kemudian daripada mereka.



Bukan sedikit belia-belia yang telah menanggung sebagai orang yang telah ditanggung oleh kedua orang itu, tetapi sukar orang yang selamat sampai ke akhirnya. Padahal "rindu dendam" atau "cinta berahi" itu laksana Lautan Jawa, orang yang tidak berhati-hati mengayuh perahu memegang kemudi dan menjaga layar, karamlah ia diguling oleh ombak dan gelombang, hilang ditengah samudera yang luas itu, tidak akan tercapai selama-lamanya tanah tepi.



Tidak ada bantuan yang dapat saya berikan kepada engkau di dalam pekerjaan itu, hanya bersama ini saya kirimkan surat-surat yang semasa kita masih di Makkah tak sempat saya berikannya kepada engkau.



Demi apabila buku ini telah selesai, kirimkanlah kiranya kepadaku barang senaskah, guna menghidupkan kenang-kenanganku pada masa yang telah lampau, semasa itu kita masih dibawah Lindungan Kaabah.



Sahabatmu.



Di sini juga saya titipkan sedikit info berkenaan novel ini.

Terbitan di Indonesia
Judul : Di Bawah Lindungan Ka’abah


Pengarang : Prof Dr. Hamka


Penerbit : Penerbitan Bulan Bintang
Genre : Novel


Mukasurat :66 halaman


Cetakan Ke-30 : 2005



Terbitan di Malaysia
Judul : Di Bawah Lindungan Ka’abah


Pengarang : Prof Dr. Hamka


Penerbit : Pustaka Dini Sdn Bhd


Genre : Novel


Mukasurat :84 halaman


Cetakan Ketiga : 2006



*Boleh didapati di toko-toko buku seluruh Malaysia atau sila layari laman web; http://www.ujanailmu.com.my/

"Ya Rabbi, ya Tuhanku, Yang Maha Pengasih dan Penyayang, di bawah lindungan Ka`bah, rumah Engkau yang suci dan terpilih ini, saya menadahkan tangan memohon kurnia. Kepada siapa lagi yang saya akan pergi memohon ampun, kalau bukan Engkau ya Tuhanku!



Tidak ada suatu tali pun tempat saya bergantung, lain daripada tali Engkau, tidak ada pintu yang akan saya tutup, lain daripada pintu Engkau.



Berilah kelapangan jalan buat saya, saya hendak pulang ke hasrat Engkau; saya menuruti orang-orang yang dahulu daripada saya, orang-orang yang bertali hidupnya dengan hidup saya.



Ya Rabbi, Engkaulah Yang Maha Kuasa, kepada Engkaulah kami sekalian akan kembali….."
AY:Ingin merasai nikmat "Di bawah Lindungan Ka'abah"

1 comment:

ct said...

assalamualaikum...
mohon izin utk link post ni ke blog saya ye...

ct

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...