Monday, December 12, 2011

PELAKSANAAN HUKUM SYARIAH DI ACEH

Cara Aceh laksana syariah




Dia memakai topi keledar dan menunggang skuter di Banda Aceh, ibu negeri wilayah Aceh, Indonesia dengan mematuhi semua peraturan dan undang-undang. Namun, Yuli masih ditahan polis syariah. Kesalahannya: memakai jeans ketat dan baju yang agak menjolok mata. Gadis berusia 20 tahun itu hanya tunduk dan tidak membantah apabila ditegur pegawai lelaki yang menahannya. "Saya berjanji akan berpakaian lebih sopan," kata Yuli, menyebabkan dia hanya diberi amaran oleh pegawai berkenaan.



Dalam masa sejam saja 18 wanita ditahan kerana berpakaian yang pada pandangan mata pasukan Wilayatul Hisbah itu mendedahkan terlalu banyak bahagian tubuh mereka. Hanya tiga lelaki ditahan sepanjang tempoh itu kerana memakai seluar pendek. "Kita terpaksa menghormati undang-undang syariah yang diluluskan kerajaan tempatan. Undang-undang itu mewajibkan wanita hanya boleh mendedahkan muka dan tapak tangan mereka," kata Komander Wilayatul Hisbah, Haji Marzuki.



Aceh yang terletak di bahagian paling hujung pulau Sumatera, kira-kira 1,000 kilometer ke barat laut Jakarta, adalah antara wilayah paling konservatif di Indonesia. Sebahagian besar penduduk Islam di negara yang mempunyai jumlah populasi kira-kira 234 juta orang itu berfahaman sederhana dan moden. Pada masa sama, Indonesia mengiktiraf lima agama rasmi termasuk Buddha dan Kristian.



Tetapi Aceh mempunyai autonomi khas dan satu daripada cara ia membezakan dirinya dengan wilayah lain di seluruh Indonesia ialah menerusi pelaksanaan undang-undang dan pembentukan pasukan Wilayatul Hisbah yang tugasnya untuk melaksanakan amal makruf nahi mungkar. Pasukan itu dianggotai 1,500 kakitangan termasuk 60 wanita.



Bagaimanapun, tidak seperti di Arab Saudi, pasukan seumpama itu di Aceh tidak mencetuskan sebarang masalah dengan penduduk. Anggotanya sentiasa kelihatan riang. Mereka tidak membawa senjata dan sering membebaskan pesalah dengan hanya memberi amaran. "Matlamat kami bukan untuk menghukum. Kita perlu meyakinkan dan menjelaskan kepada penduduk mengenai peraturan undang-undang Islam," kata Iskander, ketua pasukan itu di Banda Aceh. Dengan pangkat selaku ketua yang baru disandangnya kira-kira setahun lalu, dia mempunyai kuasa untuk mengarahkan hukuman rotan terhadap pesalah.



Sebelum ini, beberapa pesalah menjalani hukuman rotan di tempat awam sejak 2005 kerana minum arak, berjudi dan berzina. Mereka yang bersetuju dengan Wilayatul Hisbah berkata, kewujudan pasukan itu memberi kesan terhadap kehidupan harian masyarakat. "Mesej kami sudah tersebar dan ketika ini jenayah semakin berkurangan," kata pegawai kanan pasukan berkenaan, Syariffudin. Menurutnya, kebanyakan mereka yang ditangkap di bawah undang-undang syariah adalah hasil maklumat daripada orang ramai termasuk penangkapan sekumpulan lelaki yang berjudi di sebuah kafe awal bulan ini.



Satu lagi kes yang ditangani Wilayatul Hisbah ialah berkenaan khalwat. Pasangan kekasih muda atau lelaki dan wanita yang tidak mempunyai ikatan perkahwinan perlu berhati-hati jika mahu bermadu kasih di tepi pantai. "Anda perlu berwaspada jika mahu berpacaran," kata pelajar, Fira, yang baru berusia 17 tahun. "Kami tahu bagaimana mahu mengelak daripada ditangkap. Lagi pun, jika ditangkap, kami hanya akan diberi nasihat dan kemudian dibebaskan," katanya.



Namun, keadaan mungkin berubah sedikit masa lagi apabila peraturan baru dikuatkuasakan termasuk yang membenarkan hukuman rejam dilaksanakan ke atas mereka yang didapati bersalah berzina dan hukuman sebat terhadap yang melakukan kegiatan seks sejenis. Undang-undang itu akan ditandatangani kerajaan Aceh sedikit masa lagi. Ia diluluskan Majlis Perundangan Aceh pada September lalu, tetapi kini dikaji semula dewan perhimpunan baru sebelum ditandatangani gabenor, Irwandi Yusuf.



Beberapa anggota Parlimen di Jakarta menyuarakan rasa tidak senang hati mereka terhadap hukuman itu yang boleh diisytihar tidak sah oleh Mahkamah Agung Indonesia. Tetapi jika itu berlaku, ia akan membuka semula luka lama mengenai perjuangan rakyat Aceh untuk mendapatkan pemerintahan autonomi. -Agensi





Sumber - Fudzail



Tuesday, December 06, 2011

BANGAU OH BANGAU




BANGAU OH BANGAU!
oleh : Hamzah Fansuri





Bangau oh bangau mengapa engkau kurus? Macamana aku tak kurus ikan tak mahu timbul
Ikan oh ikan kenapa tak mahu timbul? Macamana aku nak timbul rumput panjang sangat
Rumput oh rumput kenapa panjang sangat? Macamana aku tak panjang kerbau tak makan aku
Kerbau oh kerbau kenapa tak makan rumput? Macamana aku nak makan perut aku sakit
Perut oh perut mengapa engkau sakit? Macamana aku tak sakit makan nasi mentah
Nasi oh nasi mengapa engkau mentah? Macamana aku tak mentah kayu api basah
Kayu oh kayu mengapa engkau basah? Macamana aku tak basah hujan timpa aku
Hujan oh hujan kenapa kau timpa kayu? Macamana tak timpa kayu katak panggil aku
Katak oh katak mengapa panggil hujan? Macamana aku tak panggil ular nak makan aku
Ular oh ular kenapa nak makan katak? Macamana aku tak makan memang makanan aku, memang makanan aku







Begitulah lirik lagu ~Bangau oh Bangau~ yang kita selalu dengar dan nyanyikan ketika kecil. Mungkin sahabat semua tertanya-tanya kan, kenapa plak saya bercerita tentang lagu ni. Sebenarnya lagu nih dah lama tak dengar dan tak nyanyi, alih-alih masa kursus NLP tempoh hari, our coach Mr Rizal bercerita balik pasal lagu ni. Maka alkisahnya saya pun mahulah berkongsi sama pengajaran daripada lagu ini. J




Kursus NLP ni tidaklah nampak begitu executive seperti kursus-kursus lain yang tido bangun kat hotel mewah, tapi inilah kursus termahal pernah saya ikuti. Untungnya tak payah keluar duit, tidur di teratak sendiri pun tidak kisah, yang penting ilmu ni tak senang didapati di mana-mana. Itulah namanya exclusive kan?. Rugi lah pada sapa-sapa yang nama dah tercalon, tapi tak nak ikut. Hihihi... Ok2 ! Stop merepeking, and back to the topic bangau!




Apakah makna “bangau + ing = bangauing”? Ok, mari lihat! Mengikut lagu bangau oh bangau ni, kita dah diajar dan ditanam dalam diri sejak sekian lama tentang pemikiran suka menyalahkan sesuatu ataupun pihak lain. Kalau boleh saya katakan, ini adalah antara helah bela diri yang cukup ampuh sering kita amalkan dalam hidup samada antara sedar atau tidak. Percayalah! Kalau kita tak dapat buat sesuatu atau tak dapat sesuatu, banyak sekali alasan-alasan yang kita berikan. Situasinya tidak ubah seperti bangau yang beralih dari 1 pihak ke 1 pihak yang lain, saling menuding jari dan menafikan kelemahan diri sendiri. Jadi kata Mr. Mohd Rizal Hassan -Take Charge; STOP BANGAUing! Usah membangau lagi! Every moment is a choice, every choice is my choices, so, choose lah!!..






Apa yang boleh kita faham, lagu ini mengisahkan bangau, rumput, kayu, hujan dan lain-lainnya, yang masing-masing menyalahkan satu sama lain apabila terdapat kelemahan pada diri sendiri. Sikap salah-menyalahkan itu bermula daripada bangau sehinggalah berhenti kepada ular. Ular sahaja yang mengaku kesalahannya. Jika tidak, ada kemungkinan lagu atau kisah ini akan meleret-leret panjangnya. Pastinya, sikap salah-menyalahkan ini akan berterusan dan masalah tidak akan selesai.


Iktibarnya, kisah ini mengajar kita apabila berlaku satu masalah dalam masyarakat, setiap individu dari sekecil-kecilnya sehinggalah ke sebesar-besarnya (sama ada dari segi kedudukan atau pengaruh) sewajarnya melihat keupayaan, kelemahan, peranan, kemampuan serta upaya bertindak masing-masing. Tegasnya, setiap kita hendaklah melihat diri sendiri dahulu sebelum sewenang-wenangnya menuding jari. Kita perlu mencari apa yang salah, bukannya siapa yang salah. Apakah yang salah dan apakah sumbangan kita untuk menyelesaikan masalah tersebut? Walaupun masalah itu kecil, kita perlu membuat penyelesaian yang terbaik mengikut kemampuan dan pada lingkungan pengaruh kita. Ubahlah dan betulkanlah diri dahulu maka barulah kita akan berjaya membetulkan orang lain.


Secara sinisnya, ‘bangau’ hendaklah belajar menangkap ikan dalam keadaan rumput yang panjang kerana itu memang kerjanya. Jangan salahkan rumput yang panjang! Sepatutnya kalau ditanya, “Oh bangau, kenapa kau kurus? Bangau tak sepatutnya menyalahkan ikan tak timbul. Bukannya ikan yang perlu datang sendiri kepadanya. Bangau sendiri yang patut berusaha mendapatkan ikan itu. Begitu juga bagi lembu yang sakit perut, jangan disalahkan nasi yang mentah, kerana itulah risiko yang terpaksa ditanggungnya apabila makan tanpa usul periksa.


Akhir sekali, bagi mengatasi masalah budaya ‘Bangau oh bangau’ ini maka kita perlulah bersikap berani. Berani mengakui kesalahan dan kelemahan diri. Berani menanggung risiko akibat pilihan dan perlakuan kita sendiri. Dan kemudian berani pula untuk memperbaiki kelemahan itu dengan meningkatkan ilmu, kemahiran dan sikap kita terhadap sesuatu perkara. Di samping itu, kita juga perlu tahu akan kekuatan-kekuatan yang ada pada diri. Kita yakin pada kekuatan itu dan menambah serta mempertingkatkannya dari semasa ke semasa. Yakinlah setiap insan dilahirkan dengan keistimewaan masing-masing. Kita adalah unik dan terbaik dalam bidang-bidang tertentu. Kenali bidang itu dan terokailah dengan yakin. Bukankah bangau punya tengkuk yang panjang dan ikan mempunyai ketangkasan berenang dan menyelam? Dan dengan tengkuk yang panjang bangau boleh menyusup ke celah-celah rumput yang panjang dan dengan ketangkasan berenang dan menyelam ikan boleh timbul ke permukaan. Lihat pada apa yang ada, barulah kita bersyukur. Jangan dikenang apa yang tiada, nanti kita kufur.


Saya mahu berkongsi satu lagi maksud tersirat di sebalik lagu ini. Benar atau tidak, tak dapatlah saya sahkan. Apa pun ianya boleh diambil perhatian sama. Selain memaparkan sikap manusia yang suka menyalahkan orang lain, ia juga membawa maksud berikut;





Sesungguhnya bangau kurus itu ialah Islam yang putih bersih tetapi lemah. Ikan pula Umat Islam yang belum sedar. Manakala rumput yang panjang adalah kiasan bagi halangan yang menyukarkan rakyat bangun menentang kezaliman dan kemungkaran yang beraja. Kerbau yang tidak makan ialah perbandingan bagi ulama yang tidak menghalang atau membanteras kemungkaran dan kezaliman. Perut yang sakit pula diibaratkan kekuatan dan semangat ulama yang hilang atau hati mereka yang sudah rosak berpunca dari sogokan hasil rezeki yang tidak berapa bersih dan halal yang telah diumpamakan sebagai nasi mentah. Seterusnya persoalan mengapa nasi itu mentah dikaitkan dengan kayu api basah yang bermaksud punca kurangnya halal dan bersih rezeki para ulama ialah semangat Jihad yang telah ditinggalkan atau dalam kata lainnya telah padam kerana sikap manusia yang lebih suka mengharap rahmat bantuan langit daripada berusaha. Tepatlah perbandingan katak dengan manusia yang berteriak minta diturunkan hujan untuk menyelamatkan diri dari serangan si ular rakus kuffar Yahudi, Kristian dan gerombolan sekutunya yang sentiasa berusaha memusnahkan ketuanan dan survival Islam di muka bumi ini kerana telah termaktub dalam kata si ular, "katak itu memang makanan aku".








Rujukan;


1. ukhwah


2. genta-rasa

Saturday, December 03, 2011

NEURO LINGUISTIC PROGRAMMING







STOP BANGAUING! Usah membangau lagi! Every moment is a choice, every choice is my choices, so, choose lah!!..




-Mohd Rizal Hassan, Take Charge-



Comelkan quotation kat atas tu.. :) Actually saya nak bercerita tentang kursus yang saya hadiri baru-baru ni. Tak pernah-pernah bercerita tentang kursus, tapi kali ni betul-betul rasa mahu berkongsi. Kursus ni kami pangil dengan nama “Kursus Menghalau Bangau” yang dikendalikan oleh “Penghalau Bangau”. hihihi.. Maaf ya, sebenarnya kursus nih dinamakan sebagai NLP (Neoro Linguistik Program), tapi kami panggil macam tu sebab dalam kursus ni selalu ditekankan supaya jangan bertabiat seperti yang ada dalam lagu bangau tu. Bagus sangat! Tapi nanti kita akan cerita semula tentang intipati dalam lagu bangau pada entry yang akan datang.

Berbalik pada cerita NLP tadi, sebenarnya saya nak cerita panjang-panjang dan secara detail pun tak reti juga. Tahu tak sebab apa tak reti? Sebabnya belum benar-benar mastery. Ilmu yang dapat hanya di hujung kuku saja, bahkan kalau boleh dikumpulkan dengan ilmu-ilmu lain, maka ianya akan jadi lebih sedikitlah. Tak sampai pun hujung kuku, kalau nak tengok mungkin kena pakai mikroskop. Hihihi...

Tahu tak yang NLP ni sebenarnya dapat membantu kita dengan izin Tuhan bagi mencapai apa yang kita hajati secara mudah dan senang. NLP juga adalah merupakan bahagian daripada ilmu psikologi dan kaunseling. Saya tak pernah belajar kaunseling, kecuali sedikit saja dalam kursus perguruan dulu dan melalui pembacaan saja. Jadi tak boleh hurai lebih-lebih, nanti salah... haru! Baca saja apa yang saya tampal ni ya.

APAKAH ITU NLP



NLP adalah singkatan daripada “Neuro Linguistic Programming”. NEURO ini dapat kita fahami sebagai proses berfikir, bagaimana kita menggunakan penglihatan, pendengaran, perasaan, rasa dan bau untuk memahami apa yang berlaku di sekeliling kita. Manakala , LINGUISTIC (bahasa) pula adalah bahasa yang kita gunakan bagi menyatakan, menerangkan, mengkategori dan menganalisa realiti yang kita hadapi. Hasilnya, ia akan mempengaruhi kita dan orang di sekeliling kita. Bahasa yang berbeza memberikan model pemikiran yang berbeza. Sementara PROGRAMMING pula adalah corak pemikiran dan gaya kita melihat serta memberikan respon terhadap sesuatu perkara. Kita mentafsir dunia ini berdasarkan kepada pengalaman dan ilmu, bagi mencapai keperluan kita. Kita mencipta tingkahlaku dan strategi tertentu untuk mendapatkan apa yang kita mahu. Kemudian kita menceritakan semula pengalaman itu, dan dapat mengulanginya semula.






DEFINISI NLP


Terdapat pelbagai definisi tentang NLP, ada yang menyebutnya sebagai psikologi ekselensi. Melalui teknik-teknik NLP seseorang berkemungkian untuk menjadikan dirinya tumbuh menjadi manusia yang cemerlang, daripada tidak tahu potensi dirinya yang tersimpan di fikiran bawah sedar menjadi sedar untuk mengoptimakannya. Selain itu, terdapat satu definisi yang cukup representatif untuk mamahami apa itu NLP. Coolingwood (2005) mendefinisikannya “NLP studies the way people take information from the world, how they describe it to themselves with their senses, filter it with their beliefs and value and act on the result”. Definisi Coolingwood ini menerangkan bahawa NLP merupakan pengajian tentang;

Bagaimana manusia mengambil informasi dari dunia sekitar melalui interaksi dan stimulus. Hasilnya, yakni sensing melalui apa yang ia lihat, dengar dan rasakan diolah oleh cortex, mengubahnya menjadi informasi yang tersimpan di fikiran. Apa yang tercatat dan tersimpan itu disebut representasi internal.

Bagaimana apa yang sudah direpresentasikan (gambarkan/bayangkan) itu dapat difahami oleh dirinya. Tentunya tingkat pemahamananya sangat subjektif –maka disebut subjective experience—sifatnya menurut tingkat pendidikan, kepercayaan/keyakinan,dan nilai-nilai subjektif lainnya. Di sinilah pentingnya peranan bahasa (linguistic). Apa yang kita alami dalam hidup ini tidak cukup untuk diri kita sendiri tetapi akan lebih bermakna bila dikomunikasikan dengan orang lain melalui bahasa.

Bagaimana hasil daripada pemahaman itu, atau bagaimana apa yang direprensentasikan ke dalam fikiran itu menjadi lebih bermanfaat untuk dirinya dan orang lain. Sebuah pengalaman, sebuah pemahaman subjektif bukanlah berakhir pada pemahaman itu sendiri, melainkan kebermanfaatan bagi dirinya dan orang lain jauh lebih penting. Sebuah pengalaman memasak misalnya kurang bermanfaat bila hanya disimpan dalam pikiran sebagai arsip. Namun apa bila dipraktikkan dan diambil tindakan (take action), akan menjadi lebih bermanfaat bagi dirinya dan orang lain.



SEJARAH NLP

NLP memulakan sejarahnya di Universiti California Santa Cruz pada pertengahan tahun 1970'an oleh Richard Bandler seorang pelajar sarjana dalam matematik/komputer dan psikologi serta Dr. John Grinder seorang pensyarah bahasa di universiti tersebut.
NLP bermula daripada tesis Richard Bandler bersama profesornya Dr. John Grinder yang mana Bandler ingin menjawab sebuah pertanyaan kenapa seseorang boleh berjaya sementara orang lain tidak? Setelah melakukan penelitian secara intens-sistematis, mereka menemukan sebuah jawabannya. Ternyata, orang-orang sukses dalam meraih keberhasilannya memiliki perilaku yang nyaris sama dalam hal strategi-strateginya. Kesemua strategi itu akhirnya dapat dikodifikasikan dan dimodelkan yang pada gilirannya dapat ditiru (dimodel) oleh orang lain yang ingin sukses.

Pada awalnya mereka melakukan tiga pencontohan ke atas individu yang cemerlang dalam bidang masing-masing iaitu Milton Erickson (seorang pengamal perubatan dan pakar hipnosis), Virginia Satir (pakar terapi keluarga), dan Fritz Pearls (pakar psikologi gestalt).

Pendekatan mereka adalah pragmatik dan berorientasikan hasil dari berteori sahaja. Richard Bandler menyifatkan NLP sebagai satu proses untuk membantu manusia menggunakan otak mereka dengan lebih berkesan itu menjalankan otak mereka dari membiarkan otak menjalankan mereka. Pakar-pakar dan pemaju NLP mentakrifkan NLP mengikut pandangan perspektif mereka masing-masing:

“NLP adalah satu sikap dan kaedah yang meninggalkan jejak di belakangnya” .......... Richard Bandler.
“NLP adalah strategi pembelajaran pantas (accelerated learning strategy) untuk menjejaki dan menggunakan corak-corak di dalam dunia” .......... John Grinder.
“NLP adalah apa juga yang dapat menjayakan sesuatu” .... Robert Dilts

APLIKASI NLP

Anthony Robbins menggunakan NLP dalam kerjayanya dari “jualan ‘zero’ hingga menjadi pakar motivasi terbaik dunia. Malahan Tony Robbins menggunakan NLP untuk meningkatkan prestasi permainan tenis Andre Agasi untuk bangkit semua menjuarai kejuaraan dunia selepas prestasinya menurun beberapa waktu.

Buku-buku terkenal tulisan Anthony Robbins iaitu "Unlimited Power" dan "Awaken The Giant Within" secara khususnya memperihalkan bagaimana teknologi NLP boleh digunakan dalam mencapai apa juga yang kita mahu. Walaupun beliau menukarnya kepada satu akronim yang baru iaitu NAC (Neuro Associative Conditioning) hakikatnya apa yang dipaparkannya adalah berlatarbelakangkan NLP.

BAGAIMANA NLP DAPAT MEMBANTU SETIAP INDIVIDU

Selagi setiap manusia yang dipanggil insan masih lagi mempunyai apa sahaja kemahuan atau keinginan maka sesukar dan sesulit mana pun kemahuan tersebut NLP dapat membantunya untuk mencapai keinginan tersebut. Dua soalan utama NLP iaitu "Apakah yang saya mahu?" adalah sebagai penunjuk arah tuju dan kompas bagi sesuatu destinasi keinginan. Ini disusuli dengan pertanyaan "Bagaimanakah saya dapat mencapainya?" yang merupakan soalan proses dan kaedah serta rancangan dan tindakan untuk mencapai matlamat tersebut.

Oleh kerana semua tindakan merupakan perlakuan yang dicerna dan dikendali oleh minda maka apa juga program serta skrip yang kita jana bentuk dan jana dalam minda akan mempengaruhi hasil yang diperolehi. Komunikasi dari minda kepada motor yang mengawal saraf dan otot yang mengendali tindakan penting bagi mendapatkan sesuatu. Disinilah peranan bahasa dalam menghubungkan neuro atau saraf kepada otak. Skrip yang kita bina menjadi baris-baris atau 'kod-kod seperti dalam program komputer. Setiap baris menghasilkan sesuatu. Jika baris itu dapat ditukar dan digantikan maka pastinya hasil yang diperolehi juga berubah dari sebelumnya.

Oleh sebab penggantian inilah ia menghasilkan sesuatu dengan cepat sekali. Trauma dan fobia dapat diubah dalam masa yang pendek. Apabila skrip "ketakutan" atau "kebencian" diubah dalam minda maka hasilnya juga berubah. Tiada lagi ketakutan atau kebencian. Kod ketakutan atau kebencian sudah digantikan dengan kod lain. Dan saraf serta otot yang menimbal balas akan mengikut arahan minda yang baru melalui koding yang baru. Ianya nampak amat abstrak tetapi kaedahnya penuh dengan tatacara dan konsep saintifik yang dapat dibuktikan. Hasil yang diperolehi adalah bukti yang paling nyata. Maka jika anda inginkan sesuatu yang masih elusif atau bagaikan mengejar pelangi petang maka kaedah NLP pastinya dapat membantu anda.

Kesimpulannya NLP sangat peduli dengan “acting on the result”, bukan hanya sekadar memahami dunia di sekilingnya, melainkan bagaimana semua pengalaman yang kita miliki menjadi kekuatan, menuju manusia cemerlang. Maka tidak hairanlah kalau para ahli NLP menyebut NLP adalah program fikiran menjadi kenyataan, from mind to real. Singkatnya, bagaimana sebuah program fikiran benar-benar terwujud sehingga menjadi perilaku cemerlang.

Bagi mendapatkan huraian dan penerangan yang lebih detail lagi bolehlah juga merujuk kepada penjelasan NLP mengikut wikipedia di alamat ini ; NLP

Seterusnya mari kita sama-sama menonton beberapa video tentang NLP yang digunapakai oleh Darren Brown seorang yang Mastery dalam bidang ini.





















Alhamdulillah, mudah-mudahan sahabat pembaca beroleh sedikit maklumat melalui penjelasan ini. Kata En Rizal lagi, “Saya hanya menyampai dan mengajarkan ilmu ini pada tuan puan sekalian, selebihnya baik atau buruk dan bagaimana hendak menggunakannya dalam hidup, terserah sendiri.” Terima kasih banyak-banyak pada En Mohd Rizal Hassan ~Penghalau Bangau~ atas ilmunya. Saya telah berjaya dipasak oleh beliau barangkali !!










RUJUKAN;



http://www.take-charge.com.my/


http://mus-mindasukses.blogspot.com/2011/04/memahami-apakah-itu-nlp.html


http://www.akademinlp.com/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=139:apa-itu-nlp-bahagian-1&catid=1:apa-itu-nlp-content


http://sapadunia.wordpress.com/2008/07/24/apa-itu-nlp/



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...